العربية  

Book Fatalism The Dialectic Of Religion And Politics In Islam Is A Movement The Movement Of Yazid Ibn Al Walid As A Mode

Copyright reserved

The book cannot be previewed or downloaded in order to preserve the copyright of the author and publishing house
Not available digitally or on paper through the Noor Library, it is for rating and review

Copyright reserved
Fatalism; the dialectic of religion and politics in islam is a movement - the movement of yazid ibn al-walid as a model
Qr Code Fatalism; the dialectic of religion and politics in islam is a movement - the movement of yazid ibn al-walid as a model

Fatalism; The Dialectic Of Religion And Politics In Islam Is A Movement - The Movement Of Yazid Ibn Al-walid As A Model

Author:
Category: Islamic Movements [Edit]
Language: Arabic
Publisher:  دروب ثقافية للنشر والتوزيع
ISBN: 9789957491062
Release Date:
Pages: 274
Rank: 232,847 No 1 most popular
Short link: Copy
More books like this book
Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
Download is not available

Book Description

يعد عصر الخلافة الأموية أحد أهم العصور في المسيرة التاريخية للامة العربية نظراً لكونه العصر الذي تحددت فيه الأطر العامة للثقافة العربية الإسلامية، خاصة في المجال الفكري العقائدي، إذ تميز هذا العصر ببداية الصراع السياسي في جانبه الفكري العقائدي بين المسلمين، سواء بين أفراد الأمة، أو بين السلطة والأمة، وما شهدته الخلافة الأموية نتجة ذلك من توالي انبعاث الحركات الحزبية السياسية ضدها. وتكتسب حركة يزيد بن الوليد من بينها أهمية خاصة من عدة جوانب؛ فقد كانت حركة فكرية عقائدية في جانبها الأساسي تعتمد في مبادئها وشعاراتها مبادئ وشعارات القدرية، الفرقة التي ظهرت وتشكلت مبادئها وشعاراتها كردة فعل للنظرية الأموية للخلافة القائمة على مبدأ الجبر، لتكون بذلك الحركة الفكرية العقائدية الأولى التي تنجح بالوصول للحكم، مما يدل على حجم انتشار المبادئ الحزبية بين أفراد الأمة، والقوة التي اكتسبتها هذه الأحزاب جراء ذلك، وكانت الحركة في أحد جوانبها الأساسية، المرة الأولى التي يقدم فيها أحد أفراد البيت الأموي على الإطاحة بالخليفة الأموي القائم ويتولى الخلافة، وما يعنيه ذلك لمسيرة الخلافة بشكل عام. أضف الى ذلك أن الحركة انبعثت من بلاد الشام الدعامة الأساسية للخلافة الأموية، ودلالة ذلك على انتشار الأحزاب السياسية المناوئة للخلافة الأموية فيها رغم حرصها على منع ذلك، مما يشير الى تطور العلاقة بين بلاد الشام والخلافة الأموية الأمر الذي كا له آثاره البالغة عليها.

جاءت هذه الدراسة لتوضيح فكرتها في ستة فصول، تناول الأول منها النظرية الأموية للخلافة القائمة على مبدأ الجبر، والنظريات السياسية المنبثقة عنه.

فميا تناول الفصل الثاني الحديث عن المآخذ الرئيسية للأمة على الخلافة الأموية. وخصص الفصل الثالث للحديث عن مقدمات الحركة المتمثلة بحملة التشويه التي شنها الخليفة هشام بن عبد الملك على ولي عهده الولي بن بزيد. وتناول الفصل الرابع العناصر الأساسية المشاركة بالحركة. أما الفصل الخامس فقد تحدث عن مجربات الحركة منذ إعلانها وكيفية السيطرة على دمشق، والتمكين للحركة فيها، وتجهيز جيش لقتال الوليد، وردة فعل الوليد على الحركة، وتجهيز أموره للقتال.

وختمت الدراسة بتقييم للحركة تناول الحديث عن الأسباب الكامنة وراء فشل الحركة في تحقيق أفكارها، أو الاحتفاظ بالسلطة، وتطرق الى آثارها الفكرية على الخلاقة الأموية.

Copyright reserved

Copyright reserved

The book cannot be previewed or downloaded in order to preserve the copyright of the author and publishing house
Not available digitally or on paper through the Noor Library, it is for rating and review

Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
  Search for another book

Book Review "Fatalism; the dialectic of religion and politics in islam is a movement - the movement of yazid ibn al-walid as a model"

Book Quotes "Fatalism; the dialectic of religion and politics in islam is a movement - the movement of yazid ibn al-walid as a model"

Other books like "Fatalism; the dialectic of religion and politics in islam is a movement - the movement of yazid ibn al-walid as a model"

Other books for "Mudar Adnan Talfah"

Hide Intellectual property is reserved to the author of the aforementioned book
If there is a problem with the book, please report through one of the following links:
Report the book or by Contact us

E-books are complementary and supportive of paper books and never cancel it. With the click of a button, the e-book reaches anyone, anywhere in the world.
E-books may weaken your eyesight due to the glare of the screen. Support the book publisher by purchasing his original paper book. If you can access it and get it, do not hesitate to buy it.
Publish your book now for free