العربية  

Book The Whole In Palestinian Colloquial Proverbs It Is Followed By The Colloquial Metonyms Explained And Arranged In Fo

Copyright reserved

The book cannot be previewed or downloaded in order to preserve the copyright of the author and publishing house
Not available digitally or on paper through the Noor Library, it is for rating and review

Copyright reserved
The whole in palestinian colloquial proverbs; it is followed by the colloquial metonyms explained and arranged in foreign letters
Qr Code The whole in palestinian colloquial proverbs; it is followed by the colloquial metonyms explained and arranged in foreign letters

The Whole In Palestinian Colloquial Proverbs; It Is Followed By The Colloquial Metonyms Explained And Arranged In Foreign Letters

Author:
Category: Vernacular Poetry [Edit]
Language: Arabic
Publisher:  الأهلية للنشر والتوزيع
Release Date:
Pages: 430
Rank: 271,199 No 1 most popular
Short link: Copy
More books like this book
Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
Download is not available

Book Description

لقد اعتنى العرب بالأمثال منذ القديم، فكان لكل ضرب من ضروب حياتهم مثل يستشهد به، فكانت الأمثال مرآة صادقة لكل قوم، تتجلى فيها أخلاقهم وعاداتهم وتكون شاهد عدل على لغتهم.

وفي هذا الكتاب يجمع "إسماعيل اليوسف" أمثال العامة لأنها أقرب إلى أسماع الناس وقلوبهم، على اختلاق طبقاتهم، ذلك أن العامة يلجأون كثيراً إلى استعمال الأمثال في أحاديثهم، فقلما يقصون حديثاً، أو يعرضون أمراً إلا أيدوه بمثل.

والأمثال الفلسطينية، بالإضافة إلى كونها عنصراً هاماً من عناصر الأدب الفلسطيني، فهي تاريخ لا يرقى إليه الشك في تبيان الحالات النفسية والسياسية والإجتماعية – كأية أمثال في أية أمة – التي عاناها الشعب الفلسطيني خلال حقب مختلفة من الزمن. فهناك أمثال ظهرت إبان الحكم العثماني، وأمثال أخرى برزت للوجود أيام الإنتداب البريطاني، الذي كان السبب في كل ما أصاب فلسطين من ويلات وكوارث. وأمثال تناقلتها ألسنة الناس مع الثورات المتعاقبة في سبيل التحرير والإستقلال، ومقاومة الغاصب المعتدي.

هذا وقد سلك الباحث في ترتيب الأمثال في هذا الكتاب، وفي الكنايات التي تلته، طريقة الميداني في "مجمع الأمثال" ذلك بأن اعتمد الحرف الأول من المثل بعد إسقاط "الـ" التعريف إذا وجدت، مثل: "الرفيق الردي مثل الجرب يعدي" و "العتاب هدية الأحباب" فالأول نجده في "الراء" والثاني في "العين" بعد حذف "الـ" التعريف، وهكذا.

ومن هذه الأمثال إخترنا لك:
أرض ولدت عليها، لا تفرط فيها.
أرقص للقرد في دولته.
إذا تفرقت الغنم قادتها العنزة الجربا.
حط إيدك في إيد أخوك يصيروا الناس يهابوك.
عُمِرْ النسوان ما تربي عجلْ ويحرث.
لا هم إلا هم الفلسْ ولا وجع إلا وجع الضرسْ.
الوجه البشوش نعمْ من اللهْ.
نفّع صاحبك بشي ما يضركْ.

Copyright reserved

Copyright reserved

The book cannot be previewed or downloaded in order to preserve the copyright of the author and publishing house
Not available digitally or on paper through the Noor Library, it is for rating and review

Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
  Search for another book

Book Review "The whole in palestinian colloquial proverbs; it is followed by the colloquial metonyms explained and arranged in foreign letters"

Book Quotes "The whole in palestinian colloquial proverbs; it is followed by the colloquial metonyms explained and arranged in foreign letters"

Other books like "The whole in palestinian colloquial proverbs; it is followed by the colloquial metonyms explained and arranged in foreign letters"

Hide Intellectual property is reserved to the author of the aforementioned book
If there is a problem with the book, please report through one of the following links:
Report the book or by Contact us

E-books are complementary and supportive of paper books and never cancel it. With the click of a button, the e-book reaches anyone, anywhere in the world.
E-books may weaken your eyesight due to the glare of the screen. Support the book publisher by purchasing his original paper book. If you can access it and get it, do not hesitate to buy it.
Publish your book now for free