العربية  

Book Encyclopedia Of International Law Human Rights

Copyright reserved

The book cannot be previewed or downloaded in order to preserve the copyright of the author and publishing house
Not available digitally or on paper through the Noor Library, it is for rating and review

Copyright reserved
Encyclopedia Of International Law - Human Rights
Qr Code Encyclopedia Of International Law - Human Rights

Encyclopedia Of International Law - Human Rights

Author:
Category: Public Funds Law [Edit]
Language: Arabic
Publisher: دار الثقافة والنشر والتوزيع
ISBN: 139789957163112
Release Date:
Pages: 352
Rank: 616,454 No 1 most popular
Short link: Copy
More books like this book
Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
Download is not available

Book Description

المطالبة بحماية حقوق الإنسان من القهر والاستغلال قديمة قدم الظلم نفسه. فحيث وجد الظلم تعالت الأصوات مطالبة برفعه. وللأديان السماوية الدور المؤثر في منع التجاوز على الإنسان وردع المتجاوزين ومعاقبتهم. ويرتبط انتهاك حقوق الإنسان ارتباطا وثيقا بطبيعة المجتمع وقيمه وعاداته وتقاليده، وفهمه لهذه الحقوق ومدى تقبله لها. كما ترتبط مسألة حقوق الإنسان بعوامل تاريخية ودينية وسياسية، وبالنظام القانوني والسياسي القائم في الدولة. فما يعد في مجتمع حقا قد يعد غير ذلك في مجتمع آخر. وما يعد في الوقت الحاضر حقا، قد لا يعد كذلك في الزمن الماضي. فحقوق الإنسان تختلف من مجتمع لآخر ومن زمن لآخر. وترتبط مبادئ حقوق الإنسان ببعضها بعضاً، وكل منها تعد مكملة للأخرى. فهي نظام متكامل الجوانب، تعدى حدود الدولة وأصبح نظاما عالميا يبيح التدخل لمنع الظلم في أية بقعة من العالم. فما يقع من انتهاك لحقوق الإنسان في دولة يتداعى له المجتمع الدولي للمطالبة برفعه عن مواطني تلك الدولة. وليس لها حق التذرع بكونه مسألة داخلية تخضع لسلطانها الداخلي. وجاءت الشريعة الإسلامية بقواعد إنسانية رفيعة المستوى. فكل آية في القرآن الكريم تعالج بصورة مباشرة أو غير مباشرة مسألة حقوق الإنسان ورفع الظلم عن الإنسان نفسه. فحرمت الظلم الواقع على الإنسان وإن كان صادرا منه على نفسه ، وفرضت عقابا على من يتجاوز على حقوق الإنسان الشخصية والمالية. وما مبدأ القضاء العادل في الإسلام إلا وسيلة من وسائل حماية حقوق الإنسان. وكنا قد ألفنا قبل سنوات كتابا عن حقوق الإنسان في الإسلام صدر عن دار الفكر العربي في بيروت. وإذا كان الإسلام قد أقر حماية حقوق الإنسان قبل أكثر من ألف وأربعمائة سنة، فإن المجتمعات الغربية كانت تئن من الظلم والجور الذي كابده الإنسان من جراء الظلم والتسلط والاستحواذ على مجهوده حتى وقت قريب، مما دعا الفلاسفة ورجال الفكر إلى المطالبة بتحقيق العدل للإنسان ورفع الظلم عنه. وبمرور الوقت تكونت جمعيات ونقابات ومنظمات برزت على الصعيد الاجتماعي والسياسي مطالبة برفع الظلم عن الإنسان وحماية حقوقه. ومن هذا المنطلق صدر العديد من القوانين في الدول بعد الثورة الصناعية ضمنت حماية جانب من جوانب حقوق الإنسان، ولاسيما في مجالات العمل والرعاية الاجتماعية وتحسين السجون وحرية الفكر وتنظيم التجمعات السياسية والنقابية.

Copyright reserved

Copyright reserved

The book cannot be previewed or downloaded in order to preserve the copyright of the author and publishing house
Not available digitally or on paper through the Noor Library, it is for rating and review

Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
  Search for another book

Book Review "Encyclopedia Of International Law - Human Rights"

Book Quotes "Encyclopedia Of International Law - Human Rights"

Other books like "Encyclopedia Of International Law - Human Rights"

Other books for "Suhail Hussein AlFatlawi"

Hide Intellectual property is reserved to the author of the aforementioned book
If there is a problem with the book, please report through one of the following links:
Report the book or by Contact us

E-books are complementary and supportive of paper books and never cancel it. With the click of a button, the e-book reaches anyone, anywhere in the world.
E-books may weaken your eyesight due to the glare of the screen. Support the book publisher by purchasing his original paper book. If you can access it and get it, do not hesitate to buy it.
Publish your book now for free