العربية  

Book The City And Ethics In Al Farabis Discourse In Order To Complete A Refined Ethics In Arab Islamic Philosophy

Copyright reserved

The book cannot be previewed or downloaded in order to preserve the copyright of the author and publishing house
Not available digitally or on paper through the Noor Library, it is for rating and review

Copyright reserved
The city and ethics in al-farabi's discourse; in order to complete a refined ethics in arab-islamic philosophy
Qr Code The city and ethics in al-farabi's discourse; in order to complete a refined ethics in arab-islamic philosophy

The City And Ethics In Al-farabi's Discourse; In Order To Complete A Refined Ethics In Arab-islamic Philosophy

Author:
Category: Ethics And Ethics [Edit]
Language: Arabic
Publisher:  دار الروافد الثقافية
ISBN: 9789931369158
Release Date:
Pages: 206
Rank: 341,734 No 1 most popular
Short link: Copy
More books like this book
Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
Download is not available

Book Description

يهدف هذا الكتاب إلى مقاربة إشكالية تتعلق بــ"الأخلاق على نحو إتيقي"، والتي لم ترسم مباحثها عند الفلاسفة المسلمين على غرار المكانة التي احتلتها سائر المباحث الأخرى... على إعتبار أن ما أرخ للفلاسفة المسلمين في الغالب هو تكرار فرضية إهتمامهم بما كتب "أرسطو - المعلم الأول" عن الإلهيات والطبيعيات والمنطق... وعزوفهم عن الأخلاقيات بفرضية أن الدين والأخلاق شيئاً واحداً، أو أنهما يؤديان وظيفة واحدة... مما ينم في إعتقادنا عن التداخل الكبير بين الديني والأخلاقي والديني والفلسفي... وعدم تمييز الحدود الفاصلة بينهما معرفياً، في مقابل الحدود الواضحة في الفلسفة الإغريقية، (سواء بين الحقول المعرفية المتعددة أو بين الفلاسفة أنفسهم).

وبفرضية أخرى مفادها، أن الأخلاق لا تبحث ما هو واقع وتحلله، بل تبحث فيما يجب أن نصير إليه ونحققه، وبالتالي الجانب العملي في الأخلاق كان ولا يزال من مهام غير الفلاسفة، وما يبرر هذه الفرضية الأخيرة، يتمثل في قلة نفوذ الفلاسفة المسلمين في فتح وتحرير مجال الأخلاق من قبضة رجال الدين (الفقهاء) مما أضعف تأهيلهم في تأسيس مبحثاً مستقلاً في الأخلاق على ضرب مما تفوقوا فيه في المباحث المعرفية الأخرى.

الشيء الذي ضيّق من المجال الأخلاقي كموضوع مستقل، إلاّ ما جاء في بعض من الرسائل والفصول لدى "بن مسكويه والعامري وابن عدي والغزالي"...

من ذات الدوافع، كانت نصوص لفارابي إعادة تأملية تحليلية لحالة الخروج بالعقل (في فهم الفارابي) من الضروري إلى الممكن في ميدان الإتيقا، واضعين في الإعتبار فلسفته الغائية التأملية والموجّهة في بعض جوانبها لإنفتاح العقل في المساحة الأخلاقية على نحو إتيقي، وربطه للعقل النظري (في تحديده الإغريقي) بالعقل العملي (التعاملي) في مجال الأخلاق.

ومن ثم، بحث المسلّمة الفارابية القائلة: "إن الإتيقا تشوق كل إنسان إلى السعادة والسعي نحوها على أنها كمال ماله "هي قدرة على" الإستكمال" والإستيلاء على الممكن الذي فيه، في مقابل أخلاق "الملة" وتلك هي المفارقة التي سعى إلى تأسيسها، بإعتبار الإتيقا انطولوجيا متغيرة... في أفعال البشر وتشوقاتهم وإستعدادهم حسب إعتقاده.

Copyright reserved

Copyright reserved

The book cannot be previewed or downloaded in order to preserve the copyright of the author and publishing house
Not available digitally or on paper through the Noor Library, it is for rating and review

Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
  Search for another book Ask questions about the topic of the book
On the ejaba.com site of the Noor Library

Book Review "The city and ethics in al-farabi's discourse; in order to complete a refined ethics in arab-islamic philosophy"

Book Quotes "The city and ethics in al-farabi's discourse; in order to complete a refined ethics in arab-islamic philosophy"

Other books like "The city and ethics in al-farabi's discourse; in order to complete a refined ethics in arab-islamic philosophy"

Hide Intellectual property is reserved to the author of the aforementioned book
If there is a problem with the book, please report through one of the following links:
Report the book or by Contact us

E-books are complementary and supportive of paper books and never cancel it. With the click of a button, the e-book reaches anyone, anywhere in the world.
E-books may weaken your eyesight due to the glare of the screen. Support the book publisher by purchasing his original paper book. If you can access it and get it, do not hesitate to buy it.
Publish your book now for free