العربية  

Book The City Of Jerusalem In The First Islamic Century Shadows Of The Companions And Followers And The People Of Govern

Copyright reserved

The book cannot be previewed or downloaded in order to preserve the copyright of the author and publishing house
Not available digitally or on paper through the Noor Library, it is for rating and review

Copyright reserved
The city of jerusalem in the first islamic century; shadows of the companions and followers and the people of governance and religion in bait al-maqdis
Qr Code The city of jerusalem in the first islamic century; shadows of the companions and followers and the people of governance and religion in bait al-maqdis

The City Of Jerusalem In The First Islamic Century; Shadows Of The Companions And Followers And The People Of Governance And Religion In Bait Al-maqdis

Author:
Category: Companions And Followers [Edit]
Language: Arabic
Publisher:  دار مؤسسة فلسطين للثقافة
ISBN: 9789933910761
Release Date:
Pages: 450
Rank: 297,996 No 1 most popular
Short link: Copy
More books like this book
Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
Download is not available

Book Description

طل علينا الدكتور أسامة الأشقر من خلال كتابه الجديد: "مدينة بيت المقدس في القرن الإسلامي الأول" بمادة فريدة ومفيدة، تفصّل لنا تاريخ القدس السياسي والاجتماعي والديني، في فترة زمنية لم تحظ باهتمام مناسب في التاريخ، فيما يتعلق بالقدس بالذات؛ رغم أنها أهم مراحل تاريخنا، بعد السيرة النبوية الشريفة، لقول الرسول صلى الله عليه وسلم: "خير القرون قرني ثم الذين يلونهم".

وترتكز أهمية هذا الكتاب في أنه يوثق لتاريخ قبلة المسلمين الأولى في القرن الهجري الأول، الذي شهد شطراً من حياة الرسول صلى الله عليه وسلم، والخلفاء الراشدين من بعده، فضلاً عن القسم الأهم من تاريخ بني أمية، وهذا ميدان لا توجد دراسات كثيرة حوله، ولا بذلت فيه جهود كافية من قبل.

الكتاب مادة قيمة فيما يتعلق بالمسجد الأقصى؛ وصفاً وفضلاً ومكانةً في القرن الهجري الأول، كما أنه مادة أساس لدراسة ما يعرف بالفتح العمري، لأنه يضيء على جوانب غير مطروقة من قبل، تتعلق بالمجتمع المقدسي نفسه عشية الفتح وبعد الفتح، كما أنه يتتبع أثر الأعلام الذين سكنوا القدس، ويلقي الضوء على الاجتماع السياسي في القدس في عهد الراشدين وبني أمية، ولا ينسى الحياة الاقتصادية والثقافية المقدسية في تلك الفترة، فيجمع المرويات ويحللها لينقل القارئ إلى حواري القدس في ذلك الزمن الغابر.

وفي الكتاب أيضاً وقفات تتعدى العرض التاريخي؛ لتقدم معلومات مهمة، وتحليلات مثيرة، حول عدد من المسائل المتعلقة ببيت المقدس والمسجد الأقصى؛ كما في شرحه كيفية تطابق الأقصى هندسياً مع مخطط الكعبة المشرفة، على سبيل المثال لا الحصر.

ويشرح الكتاب أيضاً مسائل مهمة؛ كتلك التي تتحدث عن موقف الكنيسة من الأقصى، أو الفقرات المسهبة التي خصصها الكاتب لعرض وتحليل الوثيقة العمرية، والمبادئ التي سنّتها في علاقة المسلمين بغيرهم، ثم تتبعه أثر هذه الوثيقة على القدس وسكانها.

كما يوثق الكتاب لاهتمام بني أمية ببيت المقدس والمسجد الأقصى على وجه التحديد، فيذكر إنجازاتهم، وحياة الناس في عهودهم المختلفة، ويضيء على كيفية مقاربة المقدسيين لعهود الأمويين المختلفة، بما في ذلك الفتن التي وقعت بين المسلمين.

"مدينة بيت المقدس في القرن الإسلامي الأول؛ أحوالها وحياة أهلها" إضافة نوعية على المكتبة المقدسية، وجولة فكرية على قاعدة تاريخية، تتهادى بين علوم كثيرة، ومعلومات وفيرة.

Copyright reserved

Copyright reserved

The book cannot be previewed or downloaded in order to preserve the copyright of the author and publishing house
Not available digitally or on paper through the Noor Library, it is for rating and review

Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
  Search for another book

Book Review "The city of jerusalem in the first islamic century; shadows of the companions and followers and the people of governance and religion in bait al-maqdis"

Book Quotes "The city of jerusalem in the first islamic century; shadows of the companions and followers and the people of governance and religion in bait al-maqdis"

Other books like "The city of jerusalem in the first islamic century; shadows of the companions and followers and the people of governance and religion in bait al-maqdis"

Other books for "Osama Gomaa Al-Ashkar"

Hide Intellectual property is reserved to the author of the aforementioned book
If there is a problem with the book, please report through one of the following links:
Report the book or by Contact us

E-books are complementary and supportive of paper books and never cancel it. With the click of a button, the e-book reaches anyone, anywhere in the world.
E-books may weaken your eyesight due to the glare of the screen. Support the book publisher by purchasing his original paper book. If you can access it and get it, do not hesitate to buy it.
Publish your book now for free