العربية  

Book Women From The Arab Mashreq

Copyright reserved

The book cannot be previewed or downloaded in order to preserve the copyright of the author and publishing house
Not available digitally or on paper through the Noor Library, it is for rating and review

Copyright reserved
Women From The Arab Mashreq
Qr Code Women From The Arab Mashreq

Women From The Arab Mashreq

Author:
Category: Raising Teenagers [Edit]
Language: Arabic
Publisher:  دار اليمامة للطباعة والنشر
Release Date:
Pages: 778
Rank: 583,028 No 1 most popular
Short link: Copy
More books like this book
Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
Download is not available

Book Description

يمثل هذا الكتاب بالنسبة لمؤلفه رحلة مع نساء المشرق العربي، جمع فيه أخبار نساء من الزمن الغابر، ثم عرج على جملة من أخبار نساء في العصر الحاضر، وأودع فيه فوائد جمة، ومعلومات مهمة، تشرح صدر العالم والأديب، وتؤنس قلب المفارق والحبيب، وترضي البعيد والقريب. هذا وقد نهج المؤلف في هذا الكتاب نهجاً متميزاً لإبراز دوائر المرأة في المشرق، ولإظهار ألوان آثارها وعملها المونق، وسلك في طريق عرضه ما تلدّ له العيون والأسماع، وما يملأ القلوب بالسرور والإتباع. ولكي يكون الكتاب جميلاً، قسمه المؤلف إلى أربعة أقسام، يمثل كل منها عصراً من عصور البشر، عاشته المرأة وسجلت فيه دوراً يذكر، ومجداً يروى ويؤثر.

وراح من خلاله يصحح كثيراً من المفاهيم المغلوطة التي وصلت إلينا عن طريق المصادر، ويثبت الحق والحقيقة لذوي العقول والبصائر، ليكون المطّلع عليه رضي النفس، مسرور الخاطر... نفي حديثه عن النساء في العصر الجاهلي القديم، وقف مع خمس نسوة لكل واحد منهن سمة بارزة ودور كريم، يدل عليها ويشير بأنامل الفضل إليها... وهؤلاء النسوة هن: "بهيسة بنت أوس"، "عفيرة بنت عبّاد"، عنبة بنت عفيف، ماويّة بنت عفزر، المتجردة امرأة النّعمان. وفي متابعة رحلته تحدث عنهما، وعن دور كل واحدة منهما في الحياة، وفي المجتمع الذي تعيشه وعن الآثار المباركة الطيبة التي خلفتها. وفي الرحلة النسوية مع نساء المشرق العربي المعامرات، حذبته ثنايا الآداب الزينبية الفوازية، فأبحر مع الأديبة الفاضلة في الأدب والمعرفة السيدة "زينب بنت يوسف فوّاز" التي أبحرت في النثر والشعر، فكانت من الأوانس الكاتبات الشاعرات الراويات المؤلفات الأدبيات المترسلات الواعيات.

وقد جمع من أخبارها وآدابها شيئاً يبلّ الصدى ويروي الغلة، ومن ثم يعطي صورة واضحة الملامح والمعالم عن هذه المرأة التي ملأت دنيا الأدب، وشغلت بمقالاتها ورسائلها صفحات المجلات، كما شغلت أقلام الأدباء. ومما يجدر إشارته، هو تضمين المؤلف لكتابة جملة لا بأس بها من أشعار النساء ونفاقاتهن ونغماتهن وهمساتهن وأقوالهنّ من مثل: "الخنساء" و"هند بنت أثاثة"، و"عفيرة بنت عباد"، و"زينب بنت محمد الغزية" و"زينب بنت يوسف فوّاز".

Copyright reserved

Copyright reserved

The book cannot be previewed or downloaded in order to preserve the copyright of the author and publishing house
Not available digitally or on paper through the Noor Library, it is for rating and review

Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
  Search for another book

Book Review "Women From The Arab Mashreq"

Book Quotes "Women From The Arab Mashreq"

Other books like "Women From The Arab Mashreq"

Other books for "Ahmed Khalil Gomaa"

Hide Intellectual property is reserved to the author of the aforementioned book
If there is a problem with the book, please report through one of the following links:
Report the book or by Contact us

E-books are complementary and supportive of paper books and never cancel it. With the click of a button, the e-book reaches anyone, anywhere in the world.
E-books may weaken your eyesight due to the glare of the screen. Support the book publisher by purchasing his original paper book. If you can access it and get it, do not hesitate to buy it.
Publish your book now for free