العربية  

Book Eyes News

Copyright reserved

The book cannot be previewed or downloaded in order to preserve the copyright of the author and publishing house
Not available digitally or on paper through the Noor Library, it is for rating and review

Copyright reserved
Eyes news
Qr Code Eyes news

Eyes News

  ( 1 ratings )
Author:
Category: Ophthalmology Or Ophthalmology [Edit]
Language: Arabic
Publisher:  المكتب الإسلامي للطباعة والنشر
Release Date:
Pages: 1793
Rank: 281,324 No 1 most popular
Short link: Copy
More books like this book
Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
Download is not available

Book Description

يعد كتاب (عيون الأخبار) من اشهر كتب ابن قتيبة ، ومن أوسعها، وأكثرها دوراناً في المراجع العربية، فهو بمثابة موسوعة كاملة نقل فيها ابن قتيبة كل فنون القول التي كانت متداولة في عصره. فكان الكتاب صورة حية عن العصر العباسي بمختلف صوره: يبدأ بالسلطة، فيتحدث عن السلطان أبي الحاكم، سيرته وسياسته وصحبته واختياره للعمال والقضاة والحجَاب والكتَاب. وعن جيشه (كتاب الحرب): عدده وأسلحته، وأوقات الحرب وحيلها ومكايدها، ثم ينتقل إلى النفس، بعنصرها المشرق والمظلم، فيتحدث عن الشرف والأخلاق الرفيعة، داعياً إلى التوسط في الدين والحلم والعقل والغنى والإنفاق. ويتحدث ثانياُ عن الطبائع والأخلاق المذمومة مثل الحسد والغيبة. ويستطرد إلى الحيوانات وطبعائها ويعرض للحشرات وللبنات كما يعرض أيضاً للحجارة وللجن. ثم يعقد الكتاب الخامس للعلم –العلم أشكاله، والأدب بأنواعه، فيختار بليغ والخطب ومحاسن الشعر، مفتتحاً فصولاً للفرق والأهواء في الدين. ثم يعرض للزهد فيذكر مواعظ النساك وقصص الوعَاظ. ويخصص الكتاب السابع للإخوان، والثامن للحوائج واستنجاحها والمواعيد وتنجزها، والتاسع للطعام ويختتم كتابه بالنساء، فيتكلم عن أخلاقهن، والجمال والقبح... والزواج، والجواري، والقيان، ومساوئهن، وما يقبل منهن وما يكره.
ونظراً لشهرة وأهمية كتاب عنوان الأخبار المحتوى على أحد عشر كتاباً في الأصل دأب الأستاذ "منذر محمد سعيد أبو شعر" إلى تحقيقه بالإعتماد على مخطوطتين الأولى (نسخة لينفراد المحفوظة بالمتحف الآسيوي برقم 5549) والثانية (نسخة كوبرلي يلي باستنبول رقم 1343) محفوظة بدار الكتب المصرية. فوضعها في (أربعة مجلدات) أضاء من خلالها على جلَ الأخبار والأشعار التي أوردها ابن قتيبة، مستفيداً من شراح الدواوين وشراح الحديث، والقراءات السابقة للكتاب، مع تخريج النصوص وجميع الأشعار وبيان درجات الحديث النبوي، مفرداً ذلك مع دراسة أحوال الرجال في نهاية الكتاب.

Copyright reserved

Copyright reserved

The book cannot be previewed or downloaded in order to preserve the copyright of the author and publishing house
Not available digitally or on paper through the Noor Library, it is for rating and review

Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
  Search for another book

Book Review "Eyes news"

Book Quotes "Eyes news"

Other books like "Eyes news"

Other books for "Bin Qutaiba"

Hide Intellectual property is reserved to the author of the aforementioned book
If there is a problem with the book, please report through one of the following links:
Report the book or by Contact us

E-books are complementary and supportive of paper books and never cancel it. With the click of a button, the e-book reaches anyone, anywhere in the world.
E-books may weaken your eyesight due to the glare of the screen. Support the book publisher by purchasing his original paper book. If you can access it and get it, do not hesitate to buy it.
Publish your book now for free