العربية  

Book Global Organizations The Collective Security System Activities Immunities Ngos Challenges And Reform Documents

Copyright reserved

The book cannot be previewed or downloaded in order to preserve the copyright of the author and publishing house
Not available digitally or on paper through the Noor Library, it is for rating and review

Copyright reserved
Global Organizations: The Collective Security System - Activities - Immunities - NGOs - Challenges And Reform - Documents
Qr Code Global Organizations: The Collective Security System - Activities - Immunities - NGOs - Challenges And Reform - Documents

Global Organizations: The Collective Security System - Activities - Immunities - NGOs - Challenges And Reform - Documents

Author:
Category: Government Accounting [Edit]
Language: Arabic
Publisher:  منشورات الحلبي الحقوقية
ISBN: 9786144019030
Release Date:
Pages: 592
Rank: 395,351 No 1 most popular
Short link: Copy
More books like this book
Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
Download is not available

Book Description

يظهر التنظيم الدولي كوسيلة لحلِّ المشاكل وتحقيق التعاون، ولا يتصور قيامه بهذا الدور على وجه فعَّال، إلا بوجود هيئة أو منظمة دائمة، يتم من خلالها، وعن طريقها العمل على تحقيق ذلك.

وإنطلاقاً من ذلك، فالمنظمة الدولية هي جوهر فكرة التنظيم الدولي، إضافة إلى أنها تقدم الدليل الخارجي أو الظاهري على وجودها، ومع ذلك فالمنظمة الدولية ليست غاية في ذاتها، بقدر ما هي وسيلة لتحقيق التنظيم الدولي، بإعتبار أنَّه لا يتصور تحقيق ذلك دون وجود منظمة أو منظمات دولية، وهكذا تصبح الوسيلة غاية، كما هو الحال تماماً داخل الدول، حيث لا يتصور تحقيق الأمن والعدل داخل أي إقليم ما لم يكن ثمَّة تنظيم ما في هذا الإقليم.

ومن أهداف التنظيم الدولي، الحيلولة دون تغيير الواقع الدولي، أو الإخلال بأوضاعه، والعلاقات فيه، أو تبديلها بما يلائم مصالح دولة ما، عبر إتخاذ إجراءات دولية جماعية ضاغطة، أو مانعة لمحاولات هذه الدولة أو مجموعة الدول، كما أنَّ نظام الأمن الجماعي ينكر إستعمال وسائل العنف المسلح لحلّ النزاعات والخلافات القائمة في مصالح الدول، وسياساتها، بل يؤكد على إستعمال الطرق والأساليب السلمية.

إنطلاقاً من هذا الواقع، ونتيجة الحروب التي لم تتوقف عبر التاريخ، قام منظرو السياسة الدولية بوضع النظريات لإقامة السلام العالمي، ونظام الأمن الجماعي لردع المعتدي، بهدف تمكين المجتمع الدولي من العيش بسلام وكرامة، وفق مبادئ وأسس تلتزم بإحترامها الدول كافة، وعلى قدم المساواة كبيرها وصغيرها.

لقد قسمنا هذا الكتاب إلى ستة أبواب، عالجنا في الأول نظام الأمن الجماعي، عبر عمليات حفظ وفرض السلام في مختلف مناطق العالم، وفي الثاني عرضنا لنشاطات الأمم المتحدة في مجالات المساعدات وحقوق الإنسان، والتنمية وحماية البيئة وتصفية الإستعمار، وقضايا اللاجئين، وفي الباب الثالث عالجنا حصانات الأمم المتحدة وموظفيها ومندوبي الدول في مؤتمراتها ووكالاتها.

أما الباب الرابع فضم تحديات الأمم المتحدة ومشاريع إصلاحها، فيما الخامس عرض للمنظمات الدولية غير الحكومية ومحال عملها، أما الباب السادس فضم الوثائق ذات الصلة بالأمم المتحدة.

Copyright reserved

Copyright reserved

The book cannot be previewed or downloaded in order to preserve the copyright of the author and publishing house
Not available digitally or on paper through the Noor Library, it is for rating and review

Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
  Search for another book

Book Review "Global Organizations: The Collective Security System - Activities - Immunities - NGOs - Challenges And Reform - Documents"

Book Quotes "Global Organizations: The Collective Security System - Activities - Immunities - NGOs - Challenges And Reform - Documents"

Other books like "Global Organizations: The Collective Security System - Activities - Immunities - NGOs - Challenges And Reform - Documents"

Other books for "Khalil Hussein"

Hide Intellectual property is reserved to the author of the aforementioned book
If there is a problem with the book, please report through one of the following links:
Report the book or by Contact us

E-books are complementary and supportive of paper books and never cancel it. With the click of a button, the e-book reaches anyone, anywhere in the world.
E-books may weaken your eyesight due to the glare of the screen. Support the book publisher by purchasing his original paper book. If you can access it and get it, do not hesitate to buy it.
Publish your book now for free