English  

تحميل كتاب مصر علي كف عفريت Pdf

مصدر الكتاب

تم جلب هذا الكتاب من موقع archive.org على انه برخصة المشاع الإبداعي أو أن المؤلف أو دار النشر موافقين على نشر الكتاب في حالة الإعتراض على نشر الكتاب الرجاء التواصل معنا

مصر علي كف عفريت
Qr Code مصر علي كف عفريت

مصر علي كف عفريت

مؤلف:
قسم: الروايات والقصص الأدبية [تعديل]
اللغة: العربية
الناشر:  دار العين للنشر
ردمك ISBN: 9789776231719
تاريخ الإصدار:
الصفحات: 102
حجم الملف: 12.45 ميجا بايت
نوع الملف: PDF
تاريخ الإنشاء: 06 نوفمبر 2011
ترتيب الشهرة: 36,773 رقم 1 هو الأشهر !
رابط مختصر: نسخ
المزيد من الكتب مثل هذا الكتاب
مراجعات ( 0 )
اقتباسات ( 24 )
قراءة وتحميل ( )

وصف الكتاب

بدأت مصر بحفظ الموتى, وإنتهت بحفظ الأناشيد, لأن كل مسئول يتولى منصبه يقسم أنه سوف يسهر على راحة الشعب, دون أن يحدد أين سيسهر وللساعة كم؟ ففى مصر لا يمشى الحاكم بأمر الدستور, لكنه يمشى بأمر الدكتور, ولم يعد أحد فى مصر يستحق أن نحمله على أكتافنا إلا أنبوبة البوتاجاز: فهل مصر فى يد أمينة أم فى إصبع أمريكا أم على كف عفريت؟ هذا الكتاب يحاول الإجابة.

على فكرة أنا حضرت "مصر" الله يرحمها وأوعى لها كويس وعاشرتها فترة قبل الموت, ولما طلعوا بيها فاكر أن الريس كان فى مقدمة المشيعين, وفى الجنازة بعض المغرضين قالو: يقتل القتيل ويمشى فى جنازته؛ يومها أبويا "عويس" زغدنى فى كتفى وقال لى إسكت يا غبى.. قلت له مش أنا يا أبا اللى قلت كده, قال لى: ما أنا عارف يا غبى, أنا بضربك علشان الأمن اللى حوالينا يعرف إن أنا مش موافق على الكلام ده.

وفاكر "النعش" كان بيجرى تقريباً كان عايز يخلص من اللى كان فيه, وناس قالت والنبى ماتت وإرتاحت, دى ما شافتش يوم تحكى عنه, فأبويا عويس قال لهم صلوا لنا على حضرة النبى وإسكتوا, أحسن النعش طالع مطلع, فرد واحد وقال لأ يا حاج ده مش مطلع إسم الله عليك دى المرحلة التاريخية اللى قبل المدافن, وواحد سأل الدكتور (همه شرحوا الجثة؟) فالدكتور قال له (أيوة شرحوها وهى حية) وفاكر أم حنفى (كان عندها سبع عيال محدش فيهم إسمه حنفى) كانت بتعيط وتصوت وتقول: ماتت بحسرتها لما باعو حاجتها, وتصوت, فأبويا عويس مسك إيديها وبص فى صوابعها على الحبر الفسفورى وقال لها: "إنتى مش صوتى قبل كده خلاص ماتصوتيش تانى" والجماعة فى أول الصف كانو بيقولوا لبعضهم: (وبعدين بقى دى سابع بلد تموت فى إيدينا).

مراجعة كتاب "مصر علي كف عفريت"

اقتباسات كتاب "مصر علي كف عفريت"

كتب أخرى مثل "مصر علي كف عفريت"

كتب أخرى لـ "جلال عامر"

إخفاء الملكية الفكرية محفوظة لمؤلف الكتاب المذكور
فى حالة وجود مشكلة بالكتاب الرجاء الإبلاغ من خلال أحد الروابط التالية:
بلّغ عن الكتاب أو من خلال التواصل معنا

الكتب الإلكترونية هي مكملة وداعمة للكتب الورقية ولا تلغيه أبداً بضغطة زر يصل الكتاب الإلكتروني لأي شخص بأي مكان بالعالم.
قد يضعف نظرك بسبب توهج الشاشة، أدعم ناشر الكتاب بشراءك لكتابه الورقي الأصلي إذا تمكنت من الوصول له والحصول عليه فلا تتردد بشراءه.
أنشر كتابك الآن مجانا