العربية  

Download book Full literature pdf

The source of the book

This book was brought from archive.org as under a Creative Commons license, or the author or publishing house agrees to publish the book. If you object to the publication of the book, please contact us.

Full literature

Full literature

Author:
Category:Pets
Language:Arabic
Pages:298
File Size:3.77 MB
Extension:PDF
Creation Date:15 Sep 2011
More Meta Data about the book file
More books like this book
Reviews ( 0 )
Quotes ( 0 )
Downloads ( )

Book Description

يجمع هذا الكتاب الذي بين أيدينا المؤلفات الكاملة لشاعر النيل حافظ إبراهيم، ونَجدُ بين دفتيه كافة الجوانب التي قرض فيها حافظ الشعر، وهي: المدائح والتهاني، والتقريظات، والأهاجي، والإخوانيات، والوصف، والخمريات، والغزل، والاجتماعيات، والسياسيات، والشكوى، والمراثي.
و حافظ إبراهيم شاعرٌ مصري ذائع الصيت، يعد من أبرز الشعراء العرب في العصر الحديث، ومن أقطاب مدرسة الإحياء والبعث الشعرية التي ينتمي إليها شعراء أمثال أمير الشعراء أحمد شوقي، ومحمود سامي البارودي. وقد حظي بألقاب متعددة أشهرها: شاعر النيل ،وشاعر الشعب .
كانحافظ ابراهيم صادقًا ومخلصًا في شعره، فكان يدوّن الشعر بدماء قلبه وأجزاء روحه، فأخرج لنا أدبًا قيمًا، يحث النفوس، ويشحذ الهمم، ويدفعها إلى النهضة. هذا الصدق والإخلاص هو الذي دفع بخليل مطران أن يقول عنه أنه أشبه بالوعاء يتلقى الوحي من شعور الأمة وأحاسيسها ومؤثراتها في نفسه، فيمتزج ذلك كله بشعوره وإحساسه، فيأتى منه القول المؤثر المتدفق بالشعور الذي يحس كل مواطن أنه صدى لما في نفسه. إن لحافظ طريقته الخاصة في كتابة الشعر، فرغم أنه لم يكن يتمتع بقدر كبير من الخيال كغيره من الشعراء، ولكنه استطاع أن يستعيض عن ذلك النقص، بمزايا إبداعية أخرى، تتلخص في جزالة أبيات شعره، وحلاوة تركيبه، وحسن وطلاوة كلماته

Close Ad
Browse without ads
Close Ad
Browse without ads

Book Quotes "Full literature"

View all book quotes in the library

Book Review "Full literature"

View all book reviews in the library
Hide Intellectual property is reserved to the author of the aforementioned book
If there is a problem with the book, please report through one of the following links:
Report the book or by facebook page
The book is published by the Noor-book team
Contact us

Other books for Muhammad Hafiz Ibrahim

Other books in Pets